Podsumowanie projektów czytelniczych w bibliotece
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 34 od lutego do czerwca b. r. szkolnego uczestniczyli w realizacji projektów czytelniczych, które zaplanowano zgodnie z wytycznymi Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025. W trakcie realizacji programu podjęto szereg działań, których celem było wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej, kształcenie umiejętności i potrzeby czytania, a także promowanie biblioteki szkolnej. Przeprowadzone akcje uwzględniały popularyzację zakupionych nowości książkowych w każdym oddziale szkolnym w porozumieniu z wychowawcami klas.
W ramach programu zorganizowano następujące projekty:
„Kartka do pisarza”- konkurs plastyczny. Uczniowie klas I-III wykonywali wizerunek ulubionego pisarza lub ilustrację z książki tego autora, wraz z krótkim życzeniami z okazji Dnia Pisarza.
„Przyłapani na czytaniu”- kreatywny projekt w formie konkursu. Uczniowie pozowali w przebraniu lub w scenerii nawiązującej do fabuły książki, celem popularyzacji wypożyczonej nowości.
„Podróże małe i duże” - prezentacja serii: „Świat dla dociekliwych” oraz „Oto jest Londyn, Paryż...”. Uczniowie dobrani w grupach przedstawiali w ciekawy sposób jeden z przewodników po kraju lub stolicy (np. album, szlak podróży, zabytki).
„My Hero” - uczniowie prezentowali ulubioną postać literacką. Przygotowali np. interaktywną kartę profilu bohatera z danymi: imię, wiek, cechy szczególne, kilka słów o postaci.
„Sleeveface” - ubierz się w książkę. Konkurs na wykonanie zaskakującego i twórczego sleeveface. Wystarczyło wybrać okładkę ulubionej książki i wmontować ją w zdjęcie części swojej twarzy lub sylwetki. Prace fotograficzne zachęcały w ciekawy i inspirujący sposób do przeczytania wybranej książki.
„Wojny dorosłych - historie dzieci”, celem projektu było zapoznanie uczniów z serią, poruszającą zagadnienia: wojny, getta, wysiedlenia, uchodźctwa, PRL-u, wszystko widziane oczami dziecka. Seria ta powstała w 2010 roku z inicjatywy i we współpracy z Muzeum Powstania Warszawskiego. Sposób przedstawienia problematyki zaproponowano dowolny: plakat, prezentacja multimedialna, film, recenzja.
„Audioteka” - uczniowie mogli posłuchać fragmentów audiobooka podczas przerw w bibliotece szkolnej,
„Pauzuj z książką” – podczas przerw wyświetlano prezentację na temat zakupionych nowości.
„Przerwa na czytanie”- czytanie w bibliotece podczas kampanii Cała Polska Czyta Dzieciom.
Na koniec warto dodać, że przygotowane przez zespoły uczniów prace wyróżnia: pomysł, kreatywności, estetyka, zaangażowanie i świetny dobór lektury. Koordynatorzy projektu wyrażają serdeczne podziękowania uczniom biorącym udział w konkursach oraz nauczycielom zaangażowanym w realizację projektów.