Erasmus+

W dniu 17.12.2015 r. w sali sesyjnej Urzędu Miasta Dąbrowa Górnicza odbyła się konferencja „Kiedy młodzież nie chodzi do szkoły... Analiza przyczyn zjawiska i sposoby przeciwdziałania" zorganizowana w ramach projektu Erasmus+ Edukacja Szkolna KA2: Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk; Partnerstwa Strategiczne —Współpraca Szkół „Edu-living&Eduleaving". Organizatorami konferencji byli: Naczelnik Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Dąbrowa Górnicza p. Elżbieta Gęca, Dyrektor Zespołu Szkół nr 4 im. Królowej Jadwigi p. Elżbieta Pełka oraz Centrum Kształcenia Profesja. W spotkaniu uczestniczyli dyrektorzy, wicedyrektorzy, pedagodzy, psychologowie szkolni, doradcy zawodowi oraz wychowawcy ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Spotkanie poświęcone było zjawisku wczesnego kończenia nauki oraz porzucania edukacji (ang. drop-out) wśród młodzieży. Statystyki wskazują, iż obecnie ponad 6 mln młodych osób w Unii Europejskiej kończy naukę uzyskawszy jedynie wykształcenie na poziomie gimnazjalnym (ponad 70%), lub niższym (18% kończy jedynie szkołę podstawową). Grupa ta narażona jest na bezrobocie, ubóstwo i inne formy wykluczenia społecznego.

Konferencję otworzyła Dyrektor Zespołu Szkół nr 4 wprowadzając słuchaczy w tematykę zagadnienia zjawiska drop-out, podkreślając znaczenie problemu na tle współczesnej sytuacji społeczno — ekonomicznej w Europie. Koordynator projektu — p. Anna Ryś przedstawiła prezentację dotyczącą problematyki projektu „Edu-living&Edu-leaving". Przedstawiono skalę zjawiska w Europie i krajach partnerskich, omówiono definicje zjawiska ELET i drop-out. Projekt ma na celu zmiany w strategii nauczania w krajach partnerskich, aby pomóc uczniom zagrożonym wykluczeniem ze szkoły. Zakłada również wsparcie merytoryczne nauczycieli oraz rozwój u uczniów kompetencji kluczowych i zwiększanie wśród nich motywacji do nauki z jednoczesnym zaangażowaniem rodziców, psychologów i pedagogów. Podczas konferencji omówiono efekty dotychczasowych działań i spotkań międzynarodowych, będących okazją do wymiany doświadczeń, dobrych praktyk i pomysłów w zakresie zmniejszania skali zjawiska drop-out.

Prelekcję na temat przyczyn opuszczania szkoły przez uczniów wygłosiła p. Magdalena Lipiak. W swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na rolę i zadania szkoły oraz czynniki brzegowe sprzyjające uczeniu się. Przedstawiła również przyczyny opuszczania szkoły z perspektywy nauczycieli, rodziców i uczniów oraz zaprezentowała 4 ścieżki opuszczania szkoły. Podstawową przyczyną wypadania uczniów z edukacji jest niski poziom kompetencji poznawczych, który w dużej mierze jest efektem środowiska rodzinnego. Pozostałe czynniki mogą wzmacniać decyzję o porzuceniu szkoły. Niezależnie od perspektywy spostrzegania przyczyn oddziaływania szkoły powinny być nastawione na stwarzanie środowiska wspierającego sukces szkolny i pozaszkolny (w tym rozwój zainteresowań niezwiązanych ze szkołą i doskonalenie warsztatu pracy z uczniami z trudnościami w nauce), walkę z niechęcią do nauki i słabą motywacją, naukę umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Niezwykle ważne są również spójne działania grona pedagogicznego w zakresie monitorowania sytuacji rodzin i uczniów zagrożonych wypadnięciem z systemu edukacji.

 

I spotkanie projektowe — Turcja

W dniach 07.12 — 13.12.2014 Dyrektor Zespołu Szkół nr 4 mgr Elżbieta Pełka, koordynator projektu Anna Ryś oraz uczeń Bartosz Kucharz uczestniczyli w I spotkaniu międzynarodowym w Turcji — Cigli. Podczas spotkania mieliśmy okazję zapoznać się z funkcjonowaniem i ofertą edukacyjną szkoły partnerskiej oraz uczestniczyć w kilku spotkaniach projektowych w ramach których zostały zaprezentowane wszystkie szkoły uczestniczące w projekcie. W trakcie warsztatów debatowaliśmy nad istniejącymi w Europie bazami danych dotyczących zjawiska przedwczesnego porzucania szkoły przez uczniów oraz zostaliśmy zapoznani z tureckim systemem edukacji. Podczas spotkań projektowych dyskutowaliśmy nad wnioskiem, dokonaliśmy zmian w zakresie harmonogramu spotkań projektowych, szczegółowo omówiliśmy aktywności i zadania przydzielone poszczególnym partnerom, ustaliliśmy zakres obowiązków oraz podpisaliśmy formalny Kontrakt między partnerami dotyczący zasad współpracy. Rozstrzygnięto konkurs na najlepsze logo i slogan projektu, które będą nam towarzyszyć do zakończenia działań projektowych. Podczas pobytu odbyliśmy spotkanie z naczelnikiem Wydziału Edukacji oraz poszerzyliśmy naszą wiedzę na temat historii i kultury Turcji dzięki wizytom w Domu Marii Dziewicy oraz zwiedzaniu ruin starożytnego miasta Efez - w tym Biblioteki Celsusa. Spotkanie projektowe zostało zakończone ewaluacją w postaci ankiet skierowanych do uczestników.

 

 

II spotkanie projektowe — Polska

W dniach 13 — 19.04.2015 r. uczniowie i nauczyciele z krajów partnerskich z Włoch, Portugalii, Turcji i Grecji uczestniczyli w spotkaniu projektowym w Polsce. Pobyt naszych gości rozpoczęliśmy od wizyty w Urzędzie Miasta, podczas którego zagraniczni nauczyciele uczestniczyli w oficjalnym spotkaniu z prezydentem miasta p. Zbigniewem Podrazą. W tym czasie uczniowie ze szkół partnerskich odwiedzili naszą szkołę i wzięli udział w warsztatach dotyczących Polski( tradycje, zwyczaje, miejsca historyczne, geografia kraju, sławni ludzie). Uczniowie wraz z nauczycielami przygotowali uroczyste powitanie gości w murach Zespołu Szkół nr 4. Podczas powitania tradycyjny taniec — poloneza — wykonały dzieci z Oddziałów Przedszkolnych. Goście zwiedzili budynek szkoły a następnie uczestniczyli w warsztacie, podczas którego mogli obejrzeć prezentację o Dąbrowie Górniczej przygotowaną przez naszych uczniów oraz zostali zapoznani z polskim systemem edukacji. Odczytano również eseje uczniów pod hasłem „Ewolucja systemu edukacji". Goście mogli również skosztować tradycyjnych polskich potraw przygotowanych przez rodziców i uczniów. Kolejne dni były również pełne atrakcji. Goście zwiedzili m.in. Kraków: Rynek Główny, Wawel, Barbakan, Bazylika św. Piotra i Pawła, Sukiennice i Muzeum "Podziemia Rynku" — multimedialną podróż śladami europejskiej tożsamości Krakowa. Podczas kolejnego warsztatu miała miejsce głęboka dyskusja i wymiana doświadczeń, podejść i praktycznych możliwości zmniejszenia liczby uczniów przedwcześnie kończących naukę. Każdy partner przedstawił wnioski dotyczące głównych przyczyn zjawiska „droput" w swoich szkołach. Uczestnicy dyskutowali nad działaniami mającymi ograniczyć to zjawisko. W debacie wzięli udział dyrektorzy zaprzyjaźnionych szkół: Zespołu Szkół Zawodowych "Sztygarka" im. S. Staszica w Dąbrowie Górniczej oraz Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Karola Adamieckiego w Dąbrowie Górniczej. Spotkanie to było okazją do przedstawienia skali zjawiska "dropout" w szkołach ponadgimnazjalnych, jego przyczyn i stosowanych rozwiązań. Uczniowie wzieli udział w grze "Znajdź kogoś, kto..." mającej na celu przełamanie lodów między uczestnikami spotkania. W murach szkoły zorganizowano wystawę fotograficzną "Szkoła w moim rodzinnym mieście w przeszłości i dziś" - każdy kraj przygotował 6 zdjęć z komentarzem. Zorganizowaliśmy również spotkanie z lokalnym biznesmenem — p. Rafałem Podgórskim, w celu promowania przedsiębiorczości i podnoszenia wśród uczniów świadomości zdobywania wykształcenia jako środka do odnalezienia się na współczesnym rynku pracy. Każdy kraj przedstawił prezentację pod hasłem na " Ewolucja szkolnego życia w mieście uczniów lub ich rodziców dla lepszego zrozumienia współczesnej szkoły". Po południu uczniowie i nauczyciele odwiedzili MOPT , gdzie mogli wziąć udział w warsztatach tanecznych, artystycznych i spektaklu teatralnym. Zostali zaznajomieni z tańcem tradycyjnym, tradycyjnymi strojami i pieśniami ludowymi oraz mogli zaprojektować własną chustę. Podczas 3 spotkania warsztatowego zostały zaplanowane aktywności przed kolejnym spotkaniem we Włoszech. Uczestniczy otrzymali certyfikaty udziału w spotkaniu oraz ankiety ewaluacyjne. Podczas spotkania w Polsce odbyło się także zajęcia z edukacji nieformalnej: wycieczka rowerowa i spacer wokół jeziora Pogoria III, IV i II - zwiedzanie rezerwatu przyrody. Podczas wizyty w szkole i bieżącej działalności nauczyciele i uczniowie mieli na sobie koszulki z logo i hasłem projektu w celu reklamowania celów projektu i rozpowszechniania go wśród społeczności lokalnej. Na zakończenie wizyty uczestniczy odwiedzili Muzeum Auschwitz-Birkenau, gdzie mogli zapoznać się z historią II wojny światowej.